זה לא משנה אם יש לכם את ה Photoshop הכי חדש וחבילת פונטים נוצצת או שאתם מציירים מהיום הראשון שנחשפתם לאוויר העולם – אם לא תיישמו כמה עקרונות חשובים, העיצוב לא יעביר את המסר בצורה ברורה ולפעמים הוא גם יתפספס. אז בואו נדבר קצת על כמה מהם.


איזון (Balance)
רצוי לסדר את האובייקטים תוך התחשבות במשקל החזותי של כל אחד מהם וליצור את הקומפוזיציה המתאימה למסר אותו אנו מנסים לשדר. אם אנחנו רוצים להעביר לקהל תחושה של יציבות וסדר נעים לעין, נבחר בקומפוזיציה סימטרית - בה המשקל של האובייקטים בדיאלוג הוא שווה ונוצרת תחושה של איזון ושקט. במידה ונרצה ליצור דווקא תחושה של מתח ועניין - נבחר בקומפוזיציה אסימטרית אשר נוצרת ממתן משקל כבד יותר לאחד או יותר מן האובייקטים בדיאלוג הנוצר בקומפוזיציה.




היררכיה (Hierarchy)
אם גם העבד וגם המלך יושבים על כס המלכות, יש בלגן! לא לתת משקל לפי היררכיה לכל אובייקט או קבוצת אובייקטים בעיצוב, זה בדיוק כמו לשלוח בן אדם להפגנה של ג'ינג'ים בחליפות אדומות ולבקש ממנו למצוא ג'ינג'י ספציפי. בכדי לא להתיש את הצופה שלנו - אנחנו צריכים לשאול את עצמנו תמיד מה יותר חשוב ואם אובייקט מסוים לא חשוב, אז המקום הטוב ביותר בשבילו הוא מחוץ לעיצוב.



ניגודיות (Contrast)
ניגודיות יכולה להפוך עיצוב ממשעמם למלא חיים ומעניין - אפשר להשתמש בה בטיפוגרפיה, בצבעים, בגדלים ובצורות. יש לה את היכולת לקדם או להוריד רמה בהיררכיה של האובייקטים וכן לתת משקל עיצובי כבד או קל יותר בהתאם לצורך.


עקביות  (Consistency)
חוסר עקביות בעיצוב עלול לבלבל ולהפוך את העיצוב ללא אינטואיטיבי. לדוגמא - עיצוב המכיל הרבה כפתורי Play שנראים שונים אחד מהשני, יכול לגרום לבן אדם שלא להבחין בכפתור ולחפש כפתור הדומה לכפתור הPlay האחרון שעליו לחץ. שלא נדבר על האסתטיקה שתפגע משמעותית ודברים ירגישו מנותקים אחד מהשני ולא נעימים לעין. נסו לשמור על עקביות ולהיות יצירתיים במקומות שלא פוגעים בשימושיות של המוצר או במסר שלו. כלומר; לבחור פונטים - לפסקאות, ולכותרות. לבחור פלטת צבעים מראש. לעגל פינות של כפתורים עם אותו הרדיוס. זה לא אומר שהעיצוב שלכם הולך להיות משעמם - זה אומר שהוא לא הולך להיות לא אינטואיטיבי. יש הרבה דרכים לבלוט. אם זה בקומפוזיציה שבחרתם, בשילוב המוצלח של הפונטים שבחרתם, באיורים ששילבתם בסגנון, בשילוב הצבעים וכד'.


סמיכות וחלל לבן (White Space and Proximity)
אלמנטים קרובים יותר נראים מקשורים יותר אחד לשני מאשר אלמנטים מרוחקים יותר. סמיכות עוזרת לנו לארגן מידע בצורה הרבה יותר אפקטיבית. הוספת חלל לבן תאפשר לנו לחלק לקבוצות את הקבוצה המסודרת שכבר יצרנו.

צבעים (Colors)
לצבעים יש את הכוח לשנות משמעות של אלמנטים  בעיצוב ואפילו לתת אופי לעיצוב כולו. ישנה קשת רחבה של דרכים להשתמש בצבע. כמו כן לכל צבע יש יכולות מדהימות להעביר מסרים שונים בדרכים שונות. נשתמש בצבע בין היתר בשביל - ליצור קונטרסט, להבדיל בין מינים, ליצור הזדהות, להפיק רגש ועוד.

פשטות או למות (simplicity)
כמו שאמרתי גם בפוסט הקודם וגם כמה פסקאות למעלה - אם משהו לא חשוב, מקומו מחוץ לעיצוב. בעיצוב טוב באמת יהיה לכל חלק מטרה המשרתת את הרעיון הכללי של העיצוב. לא משנה מה אתם עושים תמיד תשאלו את עצמכם למה. (לא רק בעיצוב זה יעזור לכם) ואם המטרה של העיצוב היא לא להעמיס על העיניים של הצופה עד שיבכה דם, אז לא צריך מסביב לכל אלמנט חשוב לשים 156 קישוטים תסמכו עלי.

טיפוגרפיה (Typography)
מי שלא יודע לקרוא, עדיין יכול להבין מטיפוגרפיה דיי הרבה! מטורף אה? לגופן יש את הכוח לתת משקל, לעלות בהיררכיה, לשפר את איכות הקריאה, לייצר מראה יוקרתי, רציני, מלכותי, משעשע ועוד. כותרות בדרך כלל יהיו בולטות יותר ואפשר לתת להן גופן ציורי יותר ולעיתים פחות קריא. פסקאות לעומת זאת לא מומלץ לתת פונט ציורי. כשאני אומרת לא מומלץ אני מתכוונת לומר - לא!! אל!! פשוט אל. לפסקאות עדיף לתת פונט קריא. עוד דבר שלא מומלץ לעשות זה "להעשיר" את העיצוב בגופנים. תשמעו לי לא צריך יותר מ2. גג 3 וגם זה צריך להיות מאוד מחושב. בואו ואדגים לכם במקום לדבר ואם זה מעניין אתכם מה נכון ומה מטריד, ארחיב על זה בפוסט נפרד.

אומנם לא בחירת גופנים מרהיבה, אבל בכל זאת מעביר את הנקודה שלי.

זה הכל:) אם אתם מרגישים שפספסתי נקודה חשובה או שלא דייקתי במשהו חשוב - תכתבו לי, אני תמיד שמחה לשמוע מכם.