צבעים צבעים ומשמעותם.

אמל;ק - בפוסט אדבר על תיאוריית הצבע, על השימוש בצבע בעיצוב ממשק ובעיצוב באופן כללי ואתן כמה טיפים וטריקים שגיליתי בזמן העבודה.

קודם כל מה זה צבע?

״צבע הוא הכינוי הניתן לתפיסת הראייה של האדם של מספר תדירויות או אורכי גל של אור. תחושת הצבע נוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין, בהתאם לספקטרום של האור וליכולת ראיית הצבעים של הצופה. בלשון הדיבור תכונת הצבע משויכת לעצמים בלבד, אף על פי שהיא תלויה בגורמים נוספים. המדע העוסק במדידת צבע נקרא קולורימטריה."
ויקיפדיה

או בשפה פשוטה יותר

צבע הוא אחד הנתונים שאנו קולטים מהחזר-אור באמצעות חוש הראיה שלנו. אור מגיע אלינו בגלים והצבע נקבע על ידי תדרי הגלים. גלי אור בעלי תדירות גבוהה נראים סגולים בעוד שגלי אור בעלי תדירות נמוכה נראים אדומים ומה שבניהם נראה כתום צהוב ירוק כחול וכן הלאה... אז אם צבעים זה בעצם נתון שהעין קולטת מגלי אור בתדירויות שונות,

אז למה השילוב של אור ירוק, אדום וכחול יוצר אור לבן?

זאת מפני שרשתית העין שלנו מסוגלת לקלוט רק 3 צבעים - כחול, אדום וירוק. את השילוב של שלושתם המוח שלנו יתרגם לאור לבן או שנקרא לזה אור מלא שההפך ממנו הוא העדר אור, כלומר חושך או מה שאנחנו נוהגים לקרוא לו צבע שחור

אז איך בעצם אנחנו רואים משהו שמקרין צבע צהוב?

המוח שלנו יודע לקרוא את הצהוב שמוקרן אלינו כשילוב מדויק של הצבעים שאותם הוא יודע לקרוא - ירוק ואדום ולתרגם אותם למה שמרגיש לנו כמו צהוב. למען האמת כל הצבעים שאנו רואים הם שילוב של ה3 האלה שאותם מסוגלת הקרנית האנושית לקלוט מהאור כפי שהם


אז למה אומרים שאדום כחול וצהוב הם צבעי היסוד? מתכוונים לפיגמנט של חומר.
בטבע ישנם צבעי יסוד ששילובם יכול ליצור כל צבע בקשת הצבעים.
מדובר בצהוב אדום וכחול ששילובם הוא חום.
למי שמעוניין לדעת עוד על ההיבט המדעי שמתי לינקים בסוף הכתבה לרפרנסים :)

עכשיו בואו נדבר על ההיבט העיצובי

לכל צבע יש תפקיד מסויים בטבע ומהסיבה הזאת צבעים מסוימים מעוררים בנו גם רגשות מסוימים.
ישנם צבעים קרים וצבעים חמים. כל צבע אפשר ״לקרר״ או ״לחמם״ בהתאם.
צבעים קרים משדרים לנו משהו רחוק יותר וצבעים חמים משדרים לנו משהו קרוב יותר.
לצורך העניין

ירוק משדר מראה טבעי, מזכיר לנו צמחים ומתקשר מסר חיובי או אורגני לרוב.

בgif הזה אפשר לראות שחיממו את היצור במרכז וקיררו את הרקע.

כחול משדר שקט, קור, יציבות ורוגע, כצבעם של שמיים במזג אוויר נוח.


כמו כן גורמים אחרים משפיעים עלינו במהלך חיינו וצבעים עלולים לעורר בנו רגשות שונים בהתאם למיקום הגיאוגרפי בו גדלנו. כמו למשל צבע אדום בסדרות לצערי הרב.
לישראלי כחול ולבן ידבר שונה מאשר למרוקאי שנולד במרוקו וצבעי הדגל שלו הם שונים.
כמו למדינות כך גם למותגים בעלי השפעה יש גם השפעה גדולה ישנה השפעה עצומה על משמעות הצבע בעיני הצופה בעיקר בעידן הטכנולוגי שאנו חיים בו היום. עידן של וידיאו ותוכן מהיר.

אני נוטה לסמוך על הטבע בתור רפרנס אידיאלי לשילוב צבעים, בכדי ליצור תחושה נכונה ומתאימה למסר אותו אני מנסה לשדר, אבל גם זוכרת שלכל כלל יש יוצא מן הכלל!

מה שמביא אותי לדבר על

אדום שמזכיר לנו סכנה כי זה הוא צבעו של הדם שלנו ושל אש, אך גם מזכיר תשוקה וחום.

השימוש באדום הוא תלוי תרבות. אצל הסינים למשל הוא מסמל מזל טוב.


צהוב אחד הצבעים הכי טעימים שיש לדעתי! צבע חיובי, מזכיר לנו את אור השמש ונוטים להשתמש בו כצבע משני בגלל הבהירות שלו.

צבע מלא פוטנציאל וחמימות! מזכיר ביצת עין, שמש, זהב, סימפסון ועוד דברים צהובים שפחות נעימים לנו כמו תמרורים חשובים בגשם או קצינים מהתקופה על ירוק ואז על לבן.

עד מתי?!

צהוב הוא צבע חם והצבע הנגדי לו הוא סגול. עליו הוא יבלוט בצורה המקסימלית.



צבעים בממשק משתמש

יש צבעים בממשקים שהאינטואיציה שלנו תדע לזהות אותם כקריאה לפעולה מסויימת.

האם ברצונך להשמיד את העולם?

ולכן בצבעים אלה יש להשתמש בתבונה כשמשתמשים בהם כצבע מוביל של מותג למשל. לעיתים הדבר אינו תלוי בנו הלקוח מגיע עם מיתוג קיים ואז רצוי ליצור חוקיות אחרת לקריאה לפעולה שתרגיש אינטואיטיבית מספיק אבל לא תבלע לצד אובייקטים אחרים בקומפוזיציה.

אני אסביר - נניח ופנה אליכם לקוח שהלוגו שלו הוא אדום. (כמו קסטרו למשל) נדרשתם לעצב לו אפליקצית קטלוג.
מה תעשו שיגיע הרגע לעצב מסך שגיאת רכישה? - צבעי המותג הנתונים לשימושכם הם: אדום, שחור, לבן ואפור לדרישת הלקוח. תכתבו לי בפוסט :)
ולכן אני ממליצה לשנות את צבעו של מסך השגיאה לצבע נייטרלי (שחור/לבן) ליצור אותו כפופ-אפ נפרד מהמסך הקודם או בדרך יצירתית אחרת שנראית לכם נכונה. העיקר שהיוזרים יבינו שהצבע האדום בקמפוזיציה שמולם במקרה הזה מסמל שגיאה. כך גם נשמר הקו העיצובי למרות השינוי בחוקיות שנראת בשאר האתר וגם נוכל להתגבר על הבלבול שנוצר מצבעי המותג.

אם כך מצבעי המותג האדום יכולים להיות בצבע ירוק?

- יש שילובים יפים יותר לדעתי. כלומר צבע ירוק לא יכול לשמש כאינדיקציה לשגיאה, זה אפילו עלול לבלבל את הצופה, אבל כן הוא יכול לשמש אינדיקציה למבצע אם בא לכם.

בואו נדבר על הרמוניה בצבע וכיצד היא נוצרת:

תחושה הרמונית היא תחושה נעימה לעין והיא נוצרת כאשר נבחרים שני צבעים הקרובים אחד לשני בגלגל וצבע נוסף הממוקם ביניהם.


גיימינג?

בקונסולות בהם ניתן לראות הרבה Invisible UI (ממשקי משתמש ״בלתי נראים״) שהם באמת כמעט בלתי נראים! וזאת כדי לא לפגוע בחוויית המשחק הדורשת הרבה ריכוז מצד השחקן שלמד לעבור בהדרגה ממצב של ממשק גלוי למצב בו הממשק כמעט בלתי נראה ובטח לעין לא מנוסה במשחק.


בממשקים בלתי נראים הדברים מעוצבים מעט שונה. השימוש בצבע יהיה מינימלי ולרוב אינדיקציה חיובית תהיה כחולה או ירוקה ואינדיקציה שלילית תהיה אדומה. גם אם בסביבת המשחק יש הרבה ירוקים ואדומים עדיין השימוש בצבעים אלה לאקשנים חשובים ישמר בהצלחה וזאת מפני שנוצרת הפרדה גראפית ברורה בין הצבעים והסטייל של המשחק עצמו לסטייל והצבעים של הממשק העוטף אותו. הסיבה לכך היא פונקציונאלית.
כמו כן הרבה פאקטורים אחרים של עיצוב משפיעים במקביל על השימוש בממשקי הגיימינג השונים כמובן.
יש גם משחקים בהם הצבעים ישתנו בצורה דינאמית.
במשחקים כמו Beat Saber למשל. משחק שפותח למוצרי אוגמנטד ריאליטי.

המיקום של הממשק ישאר קבוע במרבית המשחקים לאורך כל המשחק כך שהשחקן ידע להבחין בממשק גם אם הוא איננו בולט לו לעין יותר מהמשחק עצמו.
פשוט כי הוא זוכר את המיקום שלו וקיימת גם חוקיות אשר נשמרת על ידי חברות משחקים שונות כמו שימושי מקשים וקיצורי דרך נפוצים. וגם חוקיות אשר נקבעת בהתאם לקטגוריה של המשחק. על זה ארחיב בפוסט במיוחד על משחקים. כי כבר חפרתי :)


צבעים בפרסומות

כאן לא ארחיב במילים אני מעדיפה לדבר בשפה פשוטה יותר.






מקווה אהבתם נשיקות!

לינקים:

0 comments:

Post a Comment