בתחילת דרכי נהגתי לומר לעצמי שאני ממש מוכשרת, זאת על אף ולמרות שאפשר היה להפחיד ילדים קטנים עם היצירות חסרות הטעם שלי מאותה התקופה. אפשר לומר שהיחס בין מה שיש לי ללמוד, למה שידעתי על העבודה כמעצבת, היה זהה ליחס בין תפוז לכדור הארץ. אז ניגשתי עם האף המורם שלי ללקוחות והתחלתי לנהל מו"מ על פרוייקטים שגדולים עלי. עד כאן - זאת הגישה הנכונה למי שרוצה להכנס לשוק כל כך עמוס ותחרותי! 

הבעיה הייתה לא בגישה אלא בדרך
טעות נפוצה של מתחילים והראשונה שאני עשיתי בעצמי - הייתה לנסות למצוא את הדרך הנכונה לבד ולא לשאול את מי שכבר השיג את המטרה. חשוב להתיעץ עם האנשים הנכונים. אני למשל התיעצתי עם כל האנשים הלא נכונים - כמו למשל להתיעץ עם אנשים בקבוצות בפייסבוק או עם הורי, שאלתי אותם כיצד לתמחר עבודות שמעולם לא עשיתי ואני בספק אם הם עשו. ואז תמחרתי מהבטן מה שנקרא. ואחרי כמה חודשים של המון מו"מ עם לקוחות ומעט מאוד תוצאות התחלתי לחשוב מה בעצם גורם לדברים לזוז כל כך לאט. והמסקנות שלי לא היו שוות זהב, הן היו שוות כסף. ליטרלי כסף.

למה לטפס במדרגות כשאפשר לעלות במעלית?
אל תהיו פראיירים! אל תקחו כסף. כן כן מה ששמעתם! אם המטרה שלכם היא להרוויח כסף מעבודה בעיצוב אז המרדף שלכם לא צריך להיות אחר הכסף. המרדף שלכם צריך להיות אחרי הדרישות שלמענם לקוחות מוכנים לשלם כסף. יש כל כך הרבה דברים שחשובים יותר מהכסף בתחילת הדרך שלכם כמעצבים. ואתם יודעים מה הקטע הכי מדהים? הרבה יותר קל להשיג את הדרישות האלה כשמפסיקים לחשוב על כסף ומתחילים לחשוב על עיצוב. כמות הניסיון והידע שתרכשו בדרך הזאת שווה המון כסף וחוסכת המון זמן. עשו טובה לעצמכם וקחו את המעלית לפסגה בזה שבתחילת הדרך, תעצבו בחינם. חינם השתגעת!? שימו לב, לא כל דבר. רק מה שאתם צריכים בתיק העבודות שלכם. אני החלטתי שכל עבודה ראשונה שאני לוקחת בתחום שאין לי ניסיון בו היא חינם. אני רק לומדת עליה, את הניסיון שלי אדע לתמחר בהמשך לפי משך זמן העבודה והמחיר המקובל בשוק. זו רק דעתי כמובן :)

אומנם חשוב להתמקד, אבל יותר חשוב לדעת במה.
ככל שתהיו ממוקדים יותר, ככה הסיכוי שלכם להצליח הוא גדול יותר. לפני שאתם מתמקדים על תחום אחד בעיצוב. אני מציעה שתנסו לקחת פרוייקטים מסוגים שונים. זאת בכדי להבין מה אתם כן אוהבים ומה לא מדבר אליכם. חשוב להבין שעיצוב הוא תחום המכיל בו מגוון רחב של תפקידים שהדרישות בהם משתנות מתפקיד לתפקיד.

טוב לקחתי כמה פרויקטים שונים. עכשיו אפשר לקחת כסף?
חד משמעית. גם אם לקחתם ארבעה פרוייקטים מסוגים שונים ואתם כבר מרגישים שאתם יודעים למה אתם מתחברים. זה הזמן להתחיל לתמחר. זה הזמן לבנות תיק עבודות מרשים בתחום שאליו התחברתם! כלומר - אם אהבתם עיצוב UI (ממשקי אפליקציות) ועיצבתם עד כה רק אפליקציה אחת. אז אולי הייתי מחכה קצת עם הכסף. אם יש לכם כבר 4 ואפילו לקחתם כמה גרושים על הניסיונות הראשונים שלכם, שאפו!
ועכשיו שאתם כבר מתחילים להיחשף, לא תראו ללקוח שלכם גם את הפוסטר לסרט סטודנטים ואת העטיפה לאלבום של להקת אינדי שעשיתם נכון? כי הוא בטח ירצה לראות כמה דוגמאות לאפליקציות. מבינים? כי זה מה שהלקוח הזה מחפש. נחשו מה ?! אין דרך מהירה לבנות תיק עבודות ביו איי.
אז אוהבים לעצב אפליקציות? תצטרפו לאהקאתונים, תכירו מפתחים שבונים אפליקציה מהצד לכיף שלהם ותעצבו איתם לכיף שלכם. זו אחלה דרך להרוויח עוד כמה אפליקציות שוות לפני שאתם רצים לתמחר שוב.

דו"ח רווח הפסד

רווחים: 
  1. תיק עבודות עשיר ממוקד ומקצועי שנעשה מתוך ניסיון אמיתי של עבודה אינטנסיבית מול לקוחות.
  2. ביטחון כמה עבודות בנושאים שפחות מדברים אליכם, אבל טוב שעשיתם בשביל לדעת שאתם לא מעוניינים לעצב כאלה יותר. ועוד אף אחד לא יודע שהם נעשו בחינם חוץ מכמה ברי מזל אסירי תודה, שהקרמה נישקה אותם, כי כנראה הם היו טובים מספיק בשביל שתעצבו להם בחינם. בעיקר כשאחרים דורשים מחיר שהם לא יכולים להרשות לעצמם כי אולי הם גם בתחילת דרכם. 
  3. חברי אמת שעלק תמיד יהיו חברים שלכם וימליצו עליכם לכל חבר שצריך מעצב.
  4. זמן טוב זה לא שתוכלו להרוויח זמן אבל תוכלו לחסוך לכם המון ממנו וזה משמעותית טוב יותר מאשר לחסוך כסף.
  5. תתמחרו בהמשך ללא בעיה וגם תשיגו עבודות שוות אתם תכירו את הזמן שזה לוקח, את המאמץ שזה דורש מכם, את סוג העבודה, את המתחרים שלכם, את השפה והגלוסרי המקובל במו"מ מהסוג ואולי בכלל תרצו להיות שכירים :)
  6. ידע מניסיון הוא ידע שלא תרכשו בשום מוסד אקדמאי לצערי. על כך נאמר אין חכם כבעל ניסיון וזאת גם אחת הסיבות שדורשים ניסיון כמובן כמעט בכל משרת עיצוב. לא לדאוג! יש לא מעט פעמים שתיק עבודות מוצלח ומקצועיות מנצחים את הדרישה של כמות מוגזמת של ניסיון (אני אומרת את זה מניסיון חח) ואני מאוד ממליצה ללכת ללמוד במוסד אקדמאי בכל מקרה - שם תרכשו ידע מסוג אחר שללא ספק יתן לכם יתרון על אחרים וגם תעודה.
הפסדים:
  1.  300 שקל ממישהו שמתקמצן לשלם הרבה והוא יקח אותך בלי ניסיון
  2. אגו מחוזק תכלס? יש עקרונות שלא שווים שתהרוג את עצמך בשבילם טוב? תתגבר על זה.

תרגישו חופשי לפנות אלי בכל נושא או בקשה - אתם יכולים להגיב פה או לפנות אלי באופן פרטי, מה שנוח לכם יותר. 

בהצלחה!